Svartöstan - renovering av bro över järnvägsspår

Vi gör större underhållsarbete på bron över järnvägsspåren säsong 2025

Kort fakta om projektet

  • Vi genomför ett större underhållsarbete av vägbron över järnvägsspåren vid Svartöstan

  • Arbetet genomförs på hela brons längd, 127 meter

  • Bron byggdes 1963 och har stort behov av underhållsinsatser för att säkerställa livslängden ytterligare 50 år

  • Bygget startar första veckan i maj och pågår till törsta del till slutet av juli, därefter fortsätter arbetet med intilliggande gång- och cykelväg

  • Arbetet genomförs i samverkan mellan Luleå kommun och entreprenören Nyab

Här bygger vi

Karta som visar var den nya Hertsökolan byggsFörstora bilden

Trafikstörning

När arbetet med bron är klart fortsätter jobb med intilliggande gång- och cykelväg. Under den byggperioden är vägbanorna öppna åt båda håll, om än något avsmalnade. Slutjobbet pågår under augusti månad.

Bron över järnvägsspåren vid Svartöstan har förstärkts. Nu kvarstår jobb med intiliggande gång- och cykelväg.

Bron över järnvägsspåren vid Svartöstan har förstärkts. Nu kvarstår jobb med intiliggande gång- och cykelväg.

Tidplan

  • Maj 2025: Byggstart första veckan i maj
  • Juli 2025: Arbetet planeras att vara klart i slutet av juli
  • Augusti 2025: Färdigställande av gång- och cykelväg över bron
  • Not: Tidplanen kan komma att justeras

Bilder

Vi startade renoveringen av bron över järnvägsspåren i Svartöstan i maj, under augusti slutförs arbetet med gång och cykelvägen i närheten.

Vi startade renoveringen av bron över järnvägsspåren i Svartöstan i maj, under augusti slutförs arbetet med gång och cykelvägen i närheten.

Första veckan i maj inledde vi renoveringsarbetet med bron vid Svartöstan som till exempel inneburit tätskiktsbyte, betongreparationer och byte av grundavloppen i bron.

Mer om projektet

Projektet genomförs framförallt för att renovera bron men i samma veva som det jobbet genomförs passar kommunen även på att förbättra för gång- och cykeltrafikanter över bron. Exempelvis kommer räcket som skiljer bilvägen från gång- och cykelbanan att bytas ut till en nyare variant. Gång- och cykelsidan blir även belagd med ny asfalt.

Anslutande GC-väg mot bron

Gång- och cykelvägen som når till bron från/till Örnäshållet kommer även den att reinvesteras under året. Den vägen ska bli bredare, alltså 4,3 meter motför de tre meter i bredd den mäter idag.

Detta jobb startar när brorenoveringen är klar.

Kontakt

Har du frågor om projektet?

Projektledare Henrik Lövgren
0920 45 32 97
nyamarkavtalet@lulea.se

Sidan uppdaterades den 6 augusti 2025